Hets mot folkgrupp!

Tjo!
Idag pratade vi mobbning och liknande företeelser i skolan, såsom hets mot folkgrupp med mera!
vi kollade även på en film som i viss del hade med ämnet att göra... Var nog nyttigt för många att lyssna på på detta och filmen gjorde nog endel också tror jag! men visst är det konstigt att det fortfarande finns follk som "hatar negrer" och tror att det är någon slags skillnad på oss! visst vi ser alla anorlunda ut, men i grund och botten är vi fortfarande människor!
Vi kan vara kriminella, Nazister, tjocka, smala, mörka, ljusa, korta, homosexuella m.m. men hur hade det sett ut om alla såg exakt lika ut!? den frågan kan man ställa sig tycker jag! Sen tycker jag persoligen att vi gör för stor grej av alla märken och sånt som folk bär... Det kan vara järnkors, hammare m.m. men den största uppmärksamheten dessa märken får är egentligen när lärare och andra kommer och börjar prata om att det är nazistiskt och främlingsfientligt, det är då det blir det!
I vissa fall kan det ju vara extremt! Hakkors och sådana saker, men som sagt, de som tjatar om det är oftast sånna som ser stor skillnad på svarta och vita själva! De kommer och säger "Svarta måste också få vara här och svarta måste få göra det!"
Det är väl självklart, om en sak är till för alla så gäller det alla! som om jag skulle gå och säga att "fula måste också få göra det och gå dit och vara med där". Människor är vi alla som sagt och det gäller att få folk att förstå det!
Och varför ska vi ha dessa jävla folkgrupper som det hela tiden handlar om! kan vi inte bara vara individer som får gå och åka vart vi vill?!
Tänk dig att vi skippar pass, vi skippar medborgarskap och låter folk ha sin tro ifred! tänk vilken värd vi skulle få! och lagar som gälde alla, rika som fattiga!

Dock så kommer vi alltid ha dessa grupperingar, och det är jävligt synd!!!

Jaja! Idag åker jag antagligen till far och blir där över helgen, Mira fyller år så det blir väl att fira henne och så! 5år blir hon lilla gumman, snart börjar skolan och vad kommer med skolan!? jo allt skit! vi får hoppas att det är annorlunda nu måt vad det var när jag var liten! tack för mig!=)
 

Kommentarer
Postat av: Mamman

Men skolan har inte bara varit "skit"!!! Det var ganska bra ibland oxå...Försök att komma ihåg det också. Man mår rätt bra av att ta fram trevliga minnen...

Fast jag tror inte du sitter och dystrar till dej i gamla tråkigheter. Du är inte den typen direkt, det vet jag gubben!!! Du är bäst..../Mamman(Partisk-Jävig)

2008-08-29 @ 16:02:53
Postat av: Thomas, din gamle SO-lärare

Friska tankar...

2008-08-31 @ 07:40:10
URL: http://swenson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0